Pages

Friday, June 17, 2011

BAPAK MEMANG YANG TERBAIK...SAYA SAYANG BAPAK....



HJ KUSNI BIN UMUR
NO K/P: 290524-10-5021/0561053
TARIKH LAHIR SEBENAR : SEPTEMBER 1926
TEMPAT LAHIR : PARIT 6 BARAT, SG BESAR, SELANGOR

Ini lah Bapak saya... Kalau Tiada bapak tiadalah saya...


Saya Bukan di lahirkan dari golongan orang yang hartawan... Bapak hanyalah seorang petani... kalau di tengok pada surat beranak saya tertera.. pekerjaan bapa.. "tanam padi"...

Masih saya ingat lagi... masa saya kecil... bapak memang garang orangnya.. kami adik beradik memang takut sangat pada bapak.. masa musim menanam padi..bapak akan kesawah.. masa lain bapak bekerja mengambil upah mengait kepala.. Cuba bayangkan..seharian  memikul galah yang cukup panjang mengait kelapa di merata tempat... Bapak juga ada migraine macam saya.. Jadi sekarang baru saya faham.. bila dah penat seharian mendongak..  cuaca panas... sakit kepala... mesti lah bapak stress... itulah agaknya bila balik rumah ajer dia selalu mengamok...
lagi2 kalau tengok taik ayam merata2.. adus... 

.... bila dengar jer deruman bunyi motor bapak.. kita orang semua .. kecut perut...

Bapak mengajar kita orang mengaji sendiri.. dia garang bila mengajar.. bapak tak pernah merotan kita orang.. cukup dengan suaranya yang lantang..kita semua dah kecut perut.. kalau tak dapat yang dia ajar dia cuma tolak saja kepala kita dengan hujung jari dia sambil marah...  bila kena itu saja... dah bercucuran air mata saya sedih... nak makan pun tak lalu... nak teruskan mengaji pun suara dah tak keluar... hahaha,... kenangan,....

Ini gambar kenangan2 bapak dengan adik2 saya... yang lelaki tu the only son... boleh dia bawak motortu masuk studio.. punya lah.. dia sayang sangat motortu.. AK 742..

Motorini sangat berjasa pada saya.. Semasa saya mendapat panggilan interview masuk MRSM.. bapak hantar saya ke Kuala Lumpur naik Motor ini... Sebab jasa bapak dan motor ini lah kehidupan saya berubah... saya di terima masuk MRSM seremban ...

Bapak juga menghantar saya naik motor ini semasa saya masuk ke MRSM seremban.. tapi sampai ke KL sahaja... Cuba bayangkan.. beg pakaian saya di ikat paling belakang sekali saya duduk tengah2 tersepit... aduuhh... sakit bontot.. lengoh kaki.. bukan dekan Sungai Besar ke Kuala Lumpur tu... Dari KL ke seremban kami sewa taxi..
Bapak memang hebat... Terima kasih bapak..

Pada hari pertama di universiti.. bapak menghantar saya dengan emak... kami tak ada kereta... barang banyak.. bapak sewa kereta orang..tengok gambar kat bawah ni..ni lah dia bapak masa hantar saya first day di ukm Bangi


pakai kereta sewa.. sebelah tu tuan punya kereta sewa tu..

semasa hari Konvo... Bapak datang pakai kereta buruk.. itu lah kereta pertama bapak.. mazda kot.. BBA entah apa no.. saya yang drive kereta tu ke bangi... berpeluh juga..walau pun dah make up lawa2 masa tu... tak apa lah... yang penting bapak sangat bahagia masa tu...



Semasa saya berhajat untuk mengerjakan umrah buat kali kedua... pada mulanya saya nak pergi dengan anak sulung saya saja.. Nursyakira.sebab suami sibuk... Bapak menangis.. bimbang dengan keselamatan saya.. untuk mengurangkan kebimbangan bapak saya ajak bapak pergi sekali...

kesian bapak.. susah juga dia nak jalan... tapi bapak sentiasa positif.. semangatnya kuat.. kami membantu bapak sepanjang mengerjakan umrah tersebut... alhamdullilah..semuanya selamat..

Bila bapak sakit.. kami adik beradik cukup bimbang... kami akan bergilir2 menjaga bapak... Alhamdullah..bapak selalunya  di bawah jagaan saya.. walau pun tak sempurna mana... terima kasih bapak kerana mempercayai anak bapak ini...



tahun lepas... kebetulan september jatuh pada bulan syawal... kami adik beradik meraikan hahi lahir bapak yang ker 84 di kampung... Bapak nampak Begitu gembira sekali..

Kami juga adik beradik.. mengadakan tema warna untuk setiap tahun.. tahun 2010..tema warna baju hari raya kami semua adalah oren..


untuk Raya 2011... kami telah bersetuju memilih warna biru..
wow.. seba biru kami semua tahun ini... semuga bapak gembira lagi tahun ini...

Masa berlalu begitu pantas... Alhamdullilah.. bapak masih sihat lagi walau pun sudah di mamah usia.. Bapak lahir pada tahun 1926..jadi tahun ini umur bapak 85 tahun..

Selagi Bapak masih ada... saya akan berusaha untuk membahagiakan bapak... Bapak adalah bapa yang terbaik di dunia ini... sempena hadi bapa hari ini... Saya ucapkan selamat hari bapa pada bapak..walau pun bapak tak dapat nak baca blog saya ini... Saya sayang bapak.. Bapak yang terbaik bagi saya dunia dan akhirat...

Semuga bapak bahagia di dunia dan di Akhirat...

Wasallam

Anak Bapak...

3 comments: