Pages

Sunday, September 4, 2011

PERJALANAN HARIRAYA 2011..... ENJOY HABIS!!!...........

ASSALAMUALAIKUM... SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI!!



Lama tak menulis untuk blog ni... ada sibuk la sikit.. lagi pun bulan Ramadhan memang agak pasif sikit.. maklum lah hypokan..
Saya cerita sikit perjalanan hariraya saya tahun ini yer..

Tahun ni saya ceriakan sikit rumah saya.. sebelum ni black n white.. tahun ni saya masukkan warna merah.. jadi semua warna kegemaran ada.. black, white and red..
cantik tak?...nampak meriah gitu...
Bagi saya ini adalah Raya yang paling bermakna dan menyeronokkan bagi saya.... Nanti saya cerita kenapa yer..
sabar...
Sehari sebelum raya saya dah sibuk masak untuk di hantar ke rumah mertua.. Ini adalah tradisi turun temurun masyarakat Jawa... tradisi ini di panggil "MUNJUNG".. Kebetulan Ahad sebelum Raya tu saya free... Jadi saya merebus ketupat.. masak rendang daging, rendang ayam, masak kuah kacang dan masak lemak lodeh...


tengok..inilah ketupat yang saya buat!!!   cantikkkan...


Gambar ni di rumah baru Mertua saya di Tangkak...
sekeluarga berbuka terakhir beramai2 petang tu... meriah sekali!

3 hari sebelum Hari raya kami sekeluarga buat photoshoot dulu... sessi bergambar keluarga.. menggayakan baju Raya.. Merajuk juga saya pagi tu bila anak2 di suruh bangun untuk sessi tu.tapi semua tidur tak nak bangun.. Jadi saya dan ling jalil.. tunjuk perasaan la ambik gambar berdua saja... pakai auto mode saja... geli hati pulak.. cuba tengok gambar2 ni... poosing habis...




tengah kami sibuk ambik gambar sendiri..posing sana sini.. Soleha.. anak no 3 tiba2 siap pakai baju raya dan join kita orang... ambik la gambar bertiga

 tengok ni...
kacau daun ajer..hehe 





Tengak gelak2 posing..akhirnya yang lain2 sorang2 bangun dan join.... at last... sessi photoshoot hari tu berjaya juga... tengok lah gaya2 kami ..

semua nampak ceria!!

 sebenarnya ada yang belum mandi tu!...hehe


Oleh kerana kami sudah masak ketupat awal... jadi untuk hariraya saya hanya masak lepet hari tu... "lepet" adalah makanan tradisi jawa... seakan2 lemang.. tetapi pulut di campur kelapa parut..kemudian di bungkus dengan daun kelapa..di ikat kuat2 dengan tali... tengok ni...
macamni ler rupanya lepet tu... yang ni yang saya hantar ke umah mertua.... di potong2.. di makan dengan rendang.. sedap you!!....

Hari Raya pertama 


pagi2 raya kami sekeluarga ke Masjid Besar Tangkak untuk solat sunat Aidilfitri... 
Habis solat ..kami berkumpul sekeluarga di dewan guest house dan berMarhaban  sekeluarga..di ikuti dengan upacara bersalaman dan bermaafan anak beranak... Ling jalil memberikan ucapan dan pesanan untuk kami sekeluarga sempena hari raya..

....ini ling jalil tengah baca doa...
...ayah siapkan duit raya untuk anak2... 
kita pun dapat 10 hinggit jer.. ada ker patut..hehe...


kopak juga duit bagi duit raya kat anak2 ni... yang besar dah belajar di u.. RMnya besar sikit.. yang sekolah rendah..RMnya kecil sikit....


Selepas perjumpaan Keluarga Hj jalil.. kami beramai2 kerumah emak mertua. Emak mertua beraya di rumah baru tahun ini.. Di Tangkak rumahnya.. tak jauh dari rumah kami.. Sampai saja di sana kami berjemaah membaca Surah Yassin dan tahlil untuk Arwah bapa mertua yang meninggal awal tahun ini..Ini adalah tahun pertama saya beraya tanpa bapa mertua.. lepas itu kami bermarhaban beramai2...


 ada juga yang raya makan mee segera!!!...
Ini iklan mee segera punya pasal la ni..uh..uh..uh..
satay depan mata boleh tak lagu.. sebaliknya anak2 ni berebut2 makan "mee sedap".. gelak betul...


Selepas menjamu selera kami , kami bergambar bersama2 mak mertua dan adik ipar..
 ini ajer ler keluarga ling Jalil yang dah balik untuk 1st Hari Raya... jadi ler kan....
....macam2 gaya....

..kami beraya di rumah pakcik ling jalil dan selepas itu kami anak beranak berangkat pulang ke Sungai Besar Selangor... Kami selamat sampai di Sg Besar pada pukul 8.00 malam... 


Di sungai besar.. Kamilah keluarga yang pertama sampai. Tahun ni dah janji untuk berkumpul pada Raya ke 3..Jadi yang lain2 semua belum sampai..

HARIRAYA KE 2
pada Hariraya ke dua ..saya sekeluarga menjelajah ler ke rumah2 keluarga yang agak berjauhan dari rumah bapak.. berjumpa la dengan sepupu2 yang memang hanya setahun sekali berjumpa... sempat ler posing2 di kampung...

Ini sepupu yang dah bertahun2 tak pernah jumpa... Mahyudin... seronok betul dapat jumpa walau pun sekejap.
 Rumah sepupu ni pulak.... jauh2 kita datang tak ada di rumah... posing2 ajer lah.. alang2 dah datang..

 tengok anak dara aku ni... posing habis!!...


...ada buah mempelam.... nak ambik tak ada permission... ambik gambar saja...

HARI RAYA KE 3...

Hari ini adalah hari yang di nanti2kan... malam tu saya dah sibuk memasakn untuk adik beradik yang akan berkumpul esok pagi di rumah bapak.. saya masak Laksa Johor.. wow.. dah jemu dengan ketupat dan rendang.. masak laksa pulak..


Semua adik beradik balik kecuali yang bungsu di Terengganu... no komen.. dia mungkin ada alasan tersendiri.. KAMI SEKELUARGA BERBAJU BIRU Raya tahun ini... seperti biasa.. Marhaban beramai2.. kali ni kami ada 3 lagu... seronoknya... sahut menyahut.. selesai marhaban acara ucapan dari ketua2 keluarga.. dan di akhiri dengan bersalaman dan bermaafan... masa ni ler semua menghulurkan duit raya...
 suasana semasa bermarhaban....


 acara mendengar ucapan dari wakil keluarga dan bapak..


 acara bermaaf2an... orang jawa menamakan "keluputan".. atau "royonan"


..

ha..... ini gambar2 kami di depan umah bapak....


memang comel cucu2 hj kusni ni..


...gaya kanak2 riang cucu hj kusni...

trade mark keluarga saya.... "peace"....  aman damai..hehe..


gambar keluarga di rumah bapak... masa ni ada 2 keluarga belum sampai... jem di jalan raya..ciannn


Kami sekeluarga meneruskan berkunjung kerumah keluarga terdekat beramai2.. kunjungan beramai2 ini di kenali sebagai "baraan" oleh orang jawa."Baraan keluarga" kami sebanyak 11 kereta... kami bermarhaban dari rumah kerumah keluarga... wow... memang menyeronokkan..


Hari raya ke 3 PM

PERJUMPAAN KELUARGA HJ PAILAN/HJH FATIMAH..

Petang raya ketiga adalah satu lagi acara besar keluarga kami... Perjumpaan Keluarga sebelah arwah emak.. Semua adik beradik emak sudah meninggal dunia tahun ni.. cuma tinggal makcik kami yg bungsu saja..OKU..


Kami beramai2 kerumah Arwah embah.. HJ Pailan/hjh Fatimah..seramai 23 keluarga berkumpul... memang seronok sekali... Acara di mulakan dengan sessi photografi..
 Gambar seluruh keluarga... masa ni ada beberapa keluarga belum sampai...

Keluarga teramai.... berbaju biru


keluarga adik emak ... no 3 (gambar atas) dan no 4 gambar bawah). dalam keluarga.. ada satu keluarga terlewat sampai..



 jamuannya.. masakan 
kampung.. ikan keli sambal.. udang sambal.. kerang asam.. kerabu jawa.. kuih2 dan buah2an..
rasa tak puas berinteraksi dengan sepupu2.. saya kena bergerak balik ke Tangkak.. Esoknya Raya ke 4 klinik di buka seperti biasa.... atara makanan .. kerang masak asam rebus..

sebelum Maghrib kami mengadakan upacara ucapan dari wakil2 keluarga..
 Seluruh keluarga solat maghrib berjemaah beramai2.. di ikuti dengan tahlil untuk arah embah2 dan Marhaban beramai2




majlis di akhiri dengan percikan bunga api... sponsored by kang Awalaudin... sepupu pangkat tertua dalam keluarga hj Pailan...


TERIMA KASIH KEPADA SELURUH KELUARGA MBAH PAILAN.. semuga kita berkumpul lagi di tahun hadapan InsyaAllah..


Malam itu saya balik ke Tangkak bertiga sahaja.. dengan Ling dan Wana... Yang lain2 tinggal di kampung lagi dan balik kemudian...
sampai di sini sajalah perjalanan Hari Raya saya hingga raya ke tiga... 
Jumpa lagi... bye!!















No comments:

Post a Comment