Pages

Tuesday, April 26, 2011

OBESE...OBESE...AKU SUDAH OBESE.... SO? JOM KITA SAMA2 BELAJAR..PART 1...

Tahun berganti tahun... hari silih berganti... Seorang demi seorang anak di lahirkan... usia makin meningkat.. Tanpa di sedari. bila semua telah berlalu..bila  anak2 sudah membesar... baru perasan.. baju2 lama sudah tak muat.. semakin hari semakin bertukar saiz.. dari M..pergi ke L.. kemudian XL.. seterusnya XXL... Dagu sudah berlabis.. abdomen sudah berketak2.. Lutut sudah mula sakit kerana tidak dapat menampung beratnya badan....owwhhh   aku sudah OBESEEEEE............

Dari kajian 16.8 juta rakyat Malaysia adalah OBESE.. Ini bersamaan dengan 60% daripada  keseluruhan rakyat Malaysia. Ini menjadikan Malaysia di labelkan sebagai negara ORANG GEMOK... ada tak yang terasa sebagai  penyumbang dalam percent diatas... yeay..saya salah sorang daripadanya...

                                      
   Agak2 berapa kilo tu?... cuba terkaaaa....      terlebihhh sudahhh......  (sorry kaki tak lawa..hehe)
                                

Gunakan alat penimbang yang betul.. Alat yang saya guna ini  Mengukur.Total body weight (Berat keseluruhan badan), Body fat ( lemak badan), Total body water (jumlah air dalam badan) , visceral fat (lemak menyelaputi organ2 dalam badan juga ada beberapa  bacaan lain termasuk metabolic age... Aduhhh ini yang parah.. umur muda lagi.. baru 29... Metabolic age (inner age) dah 58.... parah ni cik kak dan cik abang oii..
Mari kita sama2 timbang....  
Ramai yang bertanya pada saya bagaimana cara menurunkan berat badan dengan cara yang betul.. meh..kita belajar sama2...                            



BEBERAPA PERKARA YANG KITA PERLU TAHU SEBELUM CUBA MENURUNKAN BERAT BADAN..

Jangan berdiet membabi buta tanpa Ilmu... Nanti kita hanya dapat lapar dan dahaga sahaja.. tetapi badan tetap juga tidak kurus..

1. METABOLISMA (METABOLISM)
Adalah bermaksud tindak balas kimia (chemical reactions).. dalam kontek kita bermaksud  'tindak balas yang menggunakan kalori badan'.. atau pembakaran kalori badan.

2. BMR (BASAL METABOLIC RATE)
Adalah bermaksud Kalori minima yang di perlukan untuk badan kita semasa rehat... Tenaga ini di gunakan oleh organ2 dalam badan kita seperti jantung, paru2, usus dan seluruh cell yang ada untuk fungsi normal.

3.KALORI 
Unit ukuran untuk tenaga.. Setiap sel dalam badan kita memerlukan tenaga untuk berfungsi dengan normal

CARA PENGIRAAN BMR

PEREMPUAN

655 + (9.6Xberat(kg)) + ( 1.8 x tinggi(cm) - (4.7 x umur (tahun)

LELAKI

66 + (13.7 X berat (kg)) + ( 5x tinggi (cm))-6.8 x umur (tahun))


KENAPA PENTING UNTUK MENGETAHUI PENTINGNYA BMR KITA?

Kalau tak tahu BMR..macammana kita nak tahu berapa keperluan kalori minima kita. Dan jika tak tahu..macammana kita nak berdiet...

Jika BMR kita rendah... kita mengambil kalori yang sangat tinggi.. sudah pasti anda tahu apa akan jadi kan?

Keperluan kalori adalah = BMR + aktiviti badan hari itu

Jika kalori yang kita ambil melebihi dari keperluan harian.... maka ianya akan di simpan dalam bentuk lemak dalam badan kita.
Sebaliknya jika kalori yang kita ambil..kurang dari keperluan maka badan akan membakar lemak simpanan kita untuk di tukar kepada kalori..

Setiap 8000 kalori yang berlebihan..akan di simpan menjadi 1 kg lemak... perghhh..banyak tu...

Ok anak semua..... esok kita pergi ke Part 2 yer.. belajar kena sikit2 baru masuk... hafalkan yg ni dulu.. dah hafal baru belajar yang lain... lepas ni kita belajar pula cara berdiet yang bijak..


INGAT... TURUNKAN BERAT BADAN UNTUK SIHAT... SAKIT JANTUNG PEMBUNUH NO 1 SELEPAS KEMALANGAN JALAN RAYA.... Kita juga kena tahu..kenapa ada orang yang kurus..mati kena serang sakit jantung.... tunggu....PART 2...

bye....

No comments:

Post a Comment