Pages

Friday, April 29, 2011

OBESE... PILIHLAH MAKANAN YANG ANDA MAKAN DENGAN BIJAK...PART 4...

ASSALAMUALAIKUM SEMUA!!!!
Sihat tak anda hari ini... Mulakan hari ini dengan diet yang sihat... Saya jadikan teh hijau ni sebagai minuman harian saya untuk breakfast... tanpa gula.. dan saya enjoy dengan nya... saya rasa sihat.. anda cuba lah...


 1 cawan teh hijau premium Gold dengan 2 keping roti breakthru... cukup la... entah ..saya tak rasa lapar pun.. kadang2 terlupa nak lunch ada la...




Kita mulakan hari ini dengan mengira kalori yang anda telah makan hari ini dan semalam......

 Kita mulakan  dengan memilih makanan mengikut keperluan harian anda.. saya sertakan carta2 di bawah ini untuk panduan anda semua.... tengok lah...


Ingat... Cari Beras yang mempunyai GI yang rendah untuk kesihatan.... Beras2 organik.. beras merah adalah antaranya.


Untuk kesihatan... masak ayam dengan membuang kulitnya... saya akan ceritakan kenapa kemudian.... sabar...



Sayur2 lain tu... agak2 lebih kurang saja lah.. sayur2 mentah adalah lebih baik...


Kuih2 yang tidak terdapat di sini.. agak2 saja lah... Kurangkan makan makanan yang di goreng dengan minyak yang banyak ... kita cerita kemudian...

  Tak payahlah minum minuman dalam tin.atau kotak.. minuman berkarbonat.... semua mengandungi kandungan gula yang sangat tinggi... minuman 3 in 1..4 in 1 juga sangatlah tidak baik...


Pesakit saya selalu bertanya pada saya... Doktor.. saya tak makan nasi.. kenapa saya gemok juga.?
Nak melawak sikit.. teringat lawak kumpulan sepah di Maharaja lawak.. Bila sorang kawan dia kata nak kuruskan badan dengan tak makan nasi... Kawan dia yang sorang tu jawab..GAJAH TU TAK PERNAH MAKAN NASI KENAPA GEMOK JUGA?...hahahaha... betul juga..

Bukan nasi sahaja yang menjadikan kita gemok.. tetapi TOTAL KALORI MAKANAN  yang kita ambil seharian.. Kita tak makan nasi.. tapi kita makan karbohidrat lain..Mee, Roti, Kentang... okay..anda kata anda juga tak mengambail semua itu..... Tapi gemok juga?

Air apa yang anda minum?... air tin?... 120 kalori tu
Minum teh tarik jer.... 83 kalori
Makan Goreng pisang jer tadi 5 ketul ( 5x 170) ... 850 kalori tu...
Makan goreng kentang jer..french  fries large ... tau tak 1 ketul kentang goreng tu memberi anda 405..jika sekotak larged tu ada 30 ketul (maybe lebih)..kalorinya dah 12150 kalori...wow ..banyaknya.!!!!  belum lagi burger dan air berkarbonatnya lagi bila anda ker MCD.....

Ok... lagi satu.. sambil menonton TV anda makan makan ringan... JAJAN

Kacang Goreng ..1 peket besar... kalorinya 850
kerepek kentang..1 peket besar...550 kalori!!!...
Biskut chips more paket kecil 85 gm ..400 kalori..

SEKARANG ANDA TAU..KENAPA ANDA GEMOK.. KENAPA ANAK2 KITA GEMOK... setiap balik sekolah mereka singgah ke kedai... beli jajan...

Cuba tengok Ice cream berapa kalorinya : 1 scoop saja sudah 145 kalori!!!...

JADI SENANG SAJA.. BIJAK MEMILIH MAKANAN... TUKARKAN SAHAJA APA YANG ANDA MAKAN SEKARANG...

Daripada makan jajan yang tak mengenyangkan... baik makan Nasi sepinggan.. kenyang..

Dari minum air berkarbonat.. minum saja air kosong.... hilang dahaga dan anda sihat..


 Contoh 3 jajan ni saja... Chips kentang dan chips more.... tak percaya..cuba tengok di bawah ini...
 Ini adalah maklumat pemakanan pada potato chips.. 1 paket mengandungi 549 kalori...  kenyang ke makan ini.. Kenapa kalorinya banyak sangat.. kerana ia cuma mengandungi 90% minyak sahaja.. tak percaya cuba  ambik sekeping dan bakar... marak menyala apinya.... OIL.... anda makan minyak sahaja.. 1 sudu minyak sawit bersamaan dengan 120 kalori..


 Yang ini pula maklumat pemakanan di belakang biskut chips more....... 447 untuk 100 gm sahaja..


Jadi.. semasa membeli makanan.. tolong tengok maklumat pemakanannya sekali.. juga tengok samaada ianya halal atau pun tidak... jangan pakai beli sahaja..


                                                  SAYANGI TUBUH BADAN ANDA...


Saya tak mahu bagi terlalu panjang hari ini... ada yang komplain lagi nanti...belajar biar sikit asal faham dan yang penting di amalkan..
Esok cuti... Ahad.. kita jumpa lagi minggu depan.. saya akan share lagi dengan anda semua tentang LEMAK.. dan bagaimana memilih lemak atau minyak yang betul dalam diet anda.. dan anda perlu tahu tentang FAT....sangat penting..

BYE jumpa lagi..

No comments:

Post a Comment