Pages

Wednesday, May 4, 2011

OBESE... AIR... APA PERANAN AIR DALAM OBESITY... APA ITU AIR KOSONG?..MINERAL WATER?... PENAPIS MANA NAK BELI?..PERLU KER? JOM BELAJAR.. PART 6

ASSALAMUALAIKUM!!!.... KABARE.... NIHAUMA... WANAKEM....(hehe betul ker?)

Berbincang pasal air..banyak kegunaan air... Excercise dalam air adalah yang terbaik untuk orang yang ada masaalah sendi macam saya.... tapi masa pulak selalu cemburu sangat dengan saya... pom..pom..pom..berperang di dapur..tiba2 dah time untuk bersiap2 ke klinik...tapi buat kerja rumah pun good exercise juga..berpeluh2..mengah juga.. kalau 700kcal ada tu hilang....


Berenang..lumba dengan anak2.... best juga.... kalau ada muzik..buat jimrama....baru lagi happeningkan...

***AIR****

Ok ..kita mulakan cerita tentang air yer... 60%-70%  dari tubuh badan kita terdiri daripada AIR.. 70%  daripada otak kita adalah Air. Kandungan darah pula 80% adalah air, manakala paru2 pula terdiri daripada 90% air.

Jika berat badan anda 70kg..dalam badan anda ada lebih kurang  40 litre air

Anggaran peratusan komposisi badan;

65%  AIR
15%  PROTEIN
18%  LEMAK
7%    MINERAL (kebanyakannya dalam tulang)

Air pada tubuh badan kita 2/3 atau 63 % adalah di dalam sel (intracellular) dan 1/3 atan 37% adalah di luar sel (extracellular)

Extracelluar (diluar sel ) adalah 5% DI DALAM SALUR DARAH dan 15% di luar salur darah.

Ok..tak payahlah cerita lebih2..nanti anda semua mengantuk baca...

TOTAL BODY WATER (TBW)YANG NORMAL

WANITA : 50-60%
LELAKI   : 50-65%

Anda semua di nasihatkan untuk mengukur kandungan TBW anda untuk mengetahui samaada normal atau tidak dengan segera.. ianya amatlah penting. Jangan terkejut kerana majoriti atau lebih dari 70% dari anda mempunyai TBW yang rendah dan mempunyai TBF(total body fat) yang tinggi.... Ini amatlah tidak sihat dan perlu di betulkan.

Minum banyak air....

Apa kena mengena minum banyak air dengan menguruskan badan?
Nanti bertambah berat badan!!..betul ker?

SEMUA  TINDAK BALAS DALAM BADAN KITA MENGGUNAKAN AIR.. (anak2 yang belajar medic cuba semak cycle2 gycolisis..crebs cycle..semua ada h,c,o...h,o...bla..bla......)... AIR MENAMBAH PENGHIDRATAN PADA SEL2 DALAM BADAN KITA DAN MENJADIKAN IA BEKERJA DENGAN LEBIH EFISIEN. AIR MENINGKATKAN KADAR METABOLISMA dan MENINGKATKAN MEMBAKARAN KALORI.

Baca petikan ini...

The benefits of water are numerous, well-hydrated body helps your muscles and organs to work quickly and efficiently. When your body is working well, it will boost your metabolic rate and help you to feel more energetic. Water can help your metabolism burn calories 3% faster. Metabolism plays a big role in losing weight so it’s important to give your body what it needs in order for it to work the way you want.

Makanan sekarang mengandungi air yang sangat kurang. Selepas makan...semestinya kita akan rasa dahaga.. Sel kita mahukan AIR... maknanya betul2 air kosong.. bukan air lain..air manis dan sebagainya.

Semasa bersenam.. Sel2 kita bekerja kuat dan pembakaran kalori menggunakan banyak air..Jadi anda kena minum AIR yang banyak selepas dan sebelum bersenam supaya pembakaran kalori ketahap maksima dan berat badan anda menurun.


INGAT.!!.. BANYAKKAN MINUM AIR KOSONG...


BANYAK?,..berapa banyak nak minum ni?

Ada pelbagai pendapat...

1. Replacement Approach ( Gantian ).. Maknanya Jika anda kencing hari itu 1.5 litre = 6 cawan. Selalunya anda akan kehilangan air dari proses lain dari badan anda iaitu melalui pernafasan, berpeluh dan pencernaan makanan sebanyak lebih kurang 4 cawan air. Makanan yang kita makan selalunya mengandungi 20% AIR.. lebih kurang 2 cawan air.. oleh itu kita perlu mengambil lagi 8 cawan air untuk menggantikan yang hilang.

2. Rule of 8x8.. maknanya 8 ounce 8 kali sehari ..Scientifically tiada apa2 makna.. cuma senang untuk di ingat sahaja.. mungkin boleh diamalkan sebagai panduan sahaja.

3. Dietary recommendations.. LELAKI 3 LITRE SEHARI.. WANITA 2.2 LITRE sehari..

UNTUK MENGURUSKAN BERAT BADAN DENGAN CEPAT SAYA NASIHATKAN ANDA MINUM 3-5 LITRE SEHARI... TERUTAMA JIKA ANDA CUMA BEKERJA DI PEJABAT ... MENGADAP KOMPUTER SAHAJA.. SEKURANG2NYA BERJALAN KE TOILET TU SATU EXERCISE JUGA!!!! kalau dah 20 kali ker toilet berapa kcal dah hilang tu...hehe..

Sel2 yang cukup air akan sihat..kita  Awet muda... Kurang air menjadikan kita kurang kencing..kencing kita pekat..berwarna kuning pekat dan berbau busuk... Badan kita toxic sebab kurang pencucian.. 

OK... BANYAKNYA AIR KOSONG DI PASARAN... YANG MANA SATU?

JIKA ANDA PERGI MEMBELI AIR MINUM..ADA BEBERAPA LABEL..

1. AIR MINERAL
2. DRINKING WATER/REVERSE OSMOSIS


YANG MANA SATU PATUT ANDA BELI? ADAKAH MINUM MINERAL WATER LEBIH BAIK DARI MINUM AIR REVERSE OSMOSIS (RO)..

OK DENGAR SINI BAIK2... INI ADALAH FAKTANYA...

REVERSE OSMOSIS adalah penapisan air menggunakan kaedah asas pemeluwapan.. Air yang di hasilkan adalah sama dengan distil water..atau air suling.. Semua mineral dalam air tiada dalam air yang ditapis melalui kaedah ini. Air nya juga di kenali sebagai DEMINERALIZED WATER. Air ini selalunya murah di pasaran. Kadang2 dijual sebagai drinking water.

KALAU RAJIN..ANDA TENGOK DI BAWAH INI... yang malas....terus jer scroll ke bawah..ok








How the Reverse Osmosis System Works?

Reverse Osmosis is a process in which dissolved inorganic solids (such as salts) are removed from a solution (such as water). This is accomplished by household water pressure pushing the tap water through a semi permeable membrane. The membrane (which is about as thick as cellophane) allows only the water to pass through, not the impurities or contaminates. These impurities and contaminates are flushed down the drain.
For a definition of **Reverse Osmosis.
Ultimately, the factors that affect the performance of a Reverse Osmosis System are:
  • Incoming water pressure
  • Water Temperature
  • Type and number of total dissolved solids (TDS) in the tap water
  • The quality of the filters and membranes used in the RO System (see operating specs)

Diagram of a Reverse Osmosis Membrane:

Reverse Osmosis Membrane Diagram

 


What does a Reverse Osmosis System Remove?

A reverse osmosis membrane will remove impurities and particles larger than .001 microns.
Reverse Osmosis System Removals

TYPICAL REJECTION CHARACTERISTICS OF R.O. MEMBRANESElements and the Percent R.O. Membranes will remove
Sodium
Sulfate
Calcium
Potassium
Nitrate
Iron
Zinc
Mercury
Selenium
Phosphate
Lead
Arsenic
Magnesium
Nickel
Fluoride
Manganese
Cadmium
Barium
Cyanide
Chloride
85 - 94%
96 - 98%
94 - 98%
85 - 95%
60 –75%
94 – 98%
95 – 98%
95 – 98%
94 – 96%
96 – 98%
95 – 98%
92 – 96%
94 – 98%
96 – 98%
85 - 92%
94 – 98%
95 – 98%
95 – 98%
84 – 92%
85 – 92% 

% may vary based on membrane type water pressure, temperature & TDS



DAH LAH.... SAMBUNG SEMULA!!!

AIR MINERAL adalah air semula jadi yang di tapis menggunakan penapis karbon yang menapis segala logam berat yang memerbahayakan kesihatan juga bakteria dan selalunya jika ianya dari kompeni yang bagus, virus juga di nyahkan melalui penggunaan cahaya ultra unggu.

Minum air mineral kita meminum juga kalsium, natrium, kalium dan mangnesium yang semula jadi terdapat didalamnya. AIR ZAM-ZAM adalah air mineral yang terbaik didunia kerana kandungan mineralnya yang yang sangat tinggi.

Minum air mineral mengekalkan PH dalam badan kita dengan kehadiran mineral2
tersebut. 



Minum air reverse osmosis menyebabkan badan kita lebih berasid kerana ia mengandungi lebih HYDROGEN  dan ini MENYEBABKAN BADAN KITA MENGAMBIL MINERAL DARI TULANG DAN GIGI KITA UNTUK MENEUTRALKAN SEMULA PH kepada asal. Anda perlu ingat sel2 KANSER sangat suka hidup pada keadaan yang beracid..jadi... lu fikir lah sendiri...

JADI...BILA NAK BELI AIR KOSONG KAT KEDAI ATAU STESYEN MINYAK TU TENGOK DULU LEBELNYA..JANGAN FIKIR MURAH SAJA.. TENGOK..DRINKING WATER RO ATAU MINERAL WATER...BIJAK LA SIKIT CIK KAK OI!!!!

DAN  .....JIKA ANDA INGIN ATAU BELUM ATAU SUDAH MEMBELI PENAPIS AIR ATAU WATER TREATMENT SYSTEM..FIKIR2KANLAH...JANGAN PAKAI BELI DAN TERPEDAYA DENGAN KATA2 PENJUAL DAN BUATLAH KAJIAN... BACA DAN KAJI DARI BUKU2 DAN INTERNET DULU.... LIDAH TIDAK BERTULANG.... BANYAK KOMPENI PENTINGKAN DUIT DAN TAK BERETIKA.... 

Kalau ada yang belum beli ...tengok yang ini.... 


The first company to develop in-home system's that combine a patented carbon-block filter with ultraviolet light and an electronic monitoring system the only system verified to effectively remove lead, THMs and more than 140 contaminants the first company in the world to have a carbon/UV system that meets NSF International Standards 42, 53 and 55 - three internationally recognized water quality standards certified by NSF International for the reduction of more contaminants than any other UV carbon based system the first system to use wireless inductive coupling technology to increase safety and reliability

Yang di atas ni sebenarnya Water treatment syatem e-spring keluaran AMWAY... sapa tak kenal amwaykan?... Saya hanya mengesyorkan yang terbaik sahaja..sebab saya memakai yang ini... Hanya water treatment ini ada indikator yang menyatakan penapis anda telah tamat tempoh dan perlu diganti... memang tiada penapis lain yang ada indikator ini... ermmm.... tak percaya?

Ok cukup dulu lah yer untuk hari ini... esok2 kita sambung lagi.. kita cerita pula pasal air2 botol , air tin ni... bagus ker selalu minum... kalau tak bagus ..kat mana tak bagus nya?.. kita cerita kemudian yer... tunggu!!!!!


Ingat.!!!...Nak jaga berat badan..nak awet muda...MINUM AIR MINERAL BANYAK2....

BYE..JUMPA LAGI... nak minum air dulu. dah kering ni....

4 comments:

  1. Sumber air dari pili air yang dimasak, ok ke Dr?

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. In a recent survey, it has been found out that the tap water is contaminated with cancer causing elements, in more than 31 US cities! Simply connect the coolers with your resource and enjoy the benefits of pure and safe water. bottleless water dispenser

    ReplyDelete